Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 19-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

4 tips: jouw online academie een succes

Door: SkillsTown Een online academie is een goede manier om medewerkers te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling....

The post 4 tips: jouw online academie een succes appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Pavlov-reacties , alcohol en de smartphone

Er verschijnen regelmatig artikelen waarin wordt gewaarschuwd voor de nadelen van een overmatig gebruik van smartphones. Ontwikkelaars van smartphones maken gebruik van psychologische trucs om ervoor te zorgen dat je maar blijft grijpen naar dit apparaat. Hoe kun je daar mee omgaan?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tools en tips: WebJets als virtueel prikbord en groepsapps slim gebruiken

De afgelopen week ben ik onder de noemer ‘handige tools en tips’ twee bijdragen tegen gekomen die ik graag met jullie wil delen. De eerste bijdrage gaat over een applicatie die een mogelijk alternatief kan zijn voor Padlet. De tweede bijdrage bevat tips voor het slim gebruiken van groepsapp binnen WhatsApp.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

(video) tool van de maand: 1 seconde video’s bij blended leren

Video is belangrijke online trend. De tool van deze maand is daarom een video tool: een app om 1 seconde video's te maken. In dit blog bericht lees je wat je met deze app kunt doen en een aantal werkvormen voor online leren.

Het bericht (video) tool van de maand: 1 seconde video’s bij blended leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je bij certificering met behulp van blockchain-technologie tot consensus komen?

De kans is aanwezig dat blockchain-technologie gebruikt wordt voor het gedecentraliseerd vastleggen van certificaten. Maar hoe kun je overeenstemming krijgen over de waarde ervan, zonder dat één centrale partij daar de zegen aan geeft?

Ik heb een aantal keren geschreven over de toepassing van blockchain-technologie voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moeten ontwikkelaars van educatieve technologie neurowetenschappen omarmen?

Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor de toepassing van bevindingen uit neurowetenschappelijk onderzoek. Volgens Matthew Lynch gaat educatieve technologie zelfs pas werken als ontwikkelaars neurowetenschappen omarmen. Dat is echter nog maar de vraag.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 15-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Employee Generated Learning, a transcending role for Instructional Designers 

Learning content is often being generated in a more decentralized manner by the employees. I have been referring to this concept as Employee Generated Learning. This post investigates the effect on the role of the instructional designer in that light. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe aanpak om leren en ontwikkelen te evalueren

Werknemers nemen deel aan diverse leeractiviteiten. Maar met welke resultaten? Op het gebied van Learning & Development wordt dikwijls terug gegrepen op het werk van Kirkpatrick om leren te evalueren. Ondanks dat deze aanpak veel is bekritiseerd. Er is nu een alternatief beschikbaar.

Lees verder
Van Avetica | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leuke verrassing van collega’s #15jaar

Afgelopen maandag ben ik totaal onverwacht verrast door mijn collega’s vanwege het 15 jarig bestaan van Avetica. Ik heb een erg mooi beeldje gekregen van de collega’s. De titel is ‘samen de handen ineen‘. Ik ben daar erg blij mee! […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Leuke verrassing van collega’s #15jaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Oei, ik groei..

Door: Peter Lokker Over loslaten en ruimte creëren Wauw wat een mooie inzichten heb ik het afgelopen jaar...

The post Oei, ik groei.. appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Geen buitenlandse schoolreizen uit veiligheidsoverwegingen. Welke boodschap geef je daarmee af?

Een kwart van de middelbare scholen in Nederland die schoolreisjes organiseren naar het buitenland gaat niet meer naar steden waar de afgelopen jaren een terroristische aanslag is gepleegd.” Aldus de NOS-site op basis van een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek &

Lees verder
Van SBO | 13-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer rendement uit een training!

  Door Laura van den Ouden ‘Hoeveel procent van een training, wordt echt gebruikt in het werk...

The post Haal meer rendement uit een training! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 13-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Datum Moodlemoot 2018 bekend

Het bestuur van de Ned-Moove heeft de datum voor de jaarlijkste Moodlemoot bekend gemaakt. Op woensdag 30 mei 2018 wordt in Asperen (nabij Leerdam) in het gebouw De Schildkamp dit jaarlijke event gehouden. De Nederlandstalige Moodle Vereniging heeft dit jaar […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Datum Moodlemoot 2018 bekend verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 12-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Avetica bestaat 15 jaar!

Op 11 februari 2003 werd Avetica opgericht. We wilden e-learning bereikbaar maken voor scholen, bedrijven en organisaties. We zagen grote mogelijkheden voor online leren, maar beseften ook dat docenten en cursusontwikkelaars hier goede ondersteuning bij nodig zouden hebben. In 2004 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica bestaat 15 jaar! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie AR-brillen komt er aan

Intel is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe bril die augmented reality faciliteert. Dit is in meerdere opzichten een interessante ontwikkeling.

Via Pedro de Bruyckere ben ik gisteren onderstaande video tegen gekomen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

4C/ID gebruikersdag over onderwijs in de 21e eeuw

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is een model dat je kunt gebruiken voor het ontwerpen van blended learning.  Er is ook veel onderzoek naar gedaan. Op vrijdag 20 april 2018 organiseren de Open Universiteit en Maastricht University in Nijmegen een 4C/ID gebruikersdag  met als thema Onderwijs in de 21e eeuw.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je leren presenteren dankzij virtual reality?

Een jaar of vijftien geleden was de heersende opvatting dat e-learning gebruikt kon worden voor het vergaren van kennis, maar niet voor het ontwikkelen van vaardigheden. De laatste jaren hebben online videotoepassingen, simulaties en serious games laten zien dit geen correcte veronderstelling is.

Lees verder
Van Avetica | 09-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle sponsor Open Educational Global Conference

Van 24 tot en met 26 april vindt de Open Education Global Conference #OEGLOBAL18 plaats op de TU te Delft. De conferentie wordt georganiseerd door de TU en het Open Education Consortium. Thema van de conferentie is “Transforming Education Through Open […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle sponsor Open Educational Global Conference verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bij Agora gebruiken ze liever boeken dan internet

Bij vernieuwingsschool Agora in Roermond gebruikt men liever boeken dan internet. Is dat vreemd?

Tijdens het ‘vasteloavend’-seizoen verblijf ik relatief vaak in Zuid-Limburg. Bij die gelegenheid lees ik dan weleens De Limburger op papier.

Lees verder
Van Avetica | 08-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle aanmeldingsplugin goedgekeurd en beschikbaar

Vorige week schreven we hier over een plugin die wachtte op goedkeuring om toegelaten te worden als officiële plugin. We kunnen nu melden dat de plugin beschikbaar is. Denk dat al onze stemmen hebben geholpen. Het gaat om de plugin […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle aanmeldingsplugin goedgekeurd en beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Machine learning kan vooroordelen bevestigen. Wat te doen?

Artificiële intelligentie zal er toe bijdragen dat beslissingen steeds vaker genomen zullen worden door zelflerende machines. Deze ontwikkeling kent de nodige risico’s. Hoe kun je daar mee omgaan?

Fast Moving Targets presenteert vandaag een groot aantal bronnen over artificiële intelligentie,

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Jij of zij centraal? Hoe je met peer-facilitation betere online discussies krijgt

Ik zit achter mijn computer en ik twijfel. Twee deelnemers hebben gereageerd. Super! Wat zal ik nu doen? Is het slim om door te vragen, zal ik antwoord geven? Of moet ik nog even niets doen en wachten tot een paar andere deelnemers gaan reageren? De online week van een leergang voor ROC docenten is […]

Het bericht Jij of zij centraal? Hoe je met peer-facilitation betere online discussies krijgt verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Privacy (5): Toegang data door derde partijen?

In de strategie van Moodle zit duidelijk het uitgangspunt dat Moodle een krachtig leermanagementsysteem wil zijn en niet alle mogelijke functionaliteit zelf in huis wil hebben. Een ontwikkel- en reflectieportfolio of virtual classroomsysteem zijn bijvoorbeeld niet aanwezig binnen Moodle. Met Mahara […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Privacy (5): Toegang data door derde partijen? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leiding geven aan het leren van werknemers

‘Leren en ontwikkelen’ is belangrijk. Toch geeft een grote groep werknemers aan niet of nauwelijks op hun werk te leren. Als leidinggevende kun je dat faciliteren door vragen te stellen.

In If Your Employees Aren’t Learning,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat is nodig om de transitie veroorzaakt door artificiële intelligentie hanteerbaar te maken?

Robotisering en artificiële intelligentie zullen de komende jaren waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor betaalde arbeid. Die gevolgen hoeven niet negatief te zijn, als de veranderingen gepaard gaan met een aantal beleidsmaatregelen.

James Manyka en Michael Spence stellen in The False Choice Between Automation and Jobs dat robotisering en artificiële intelligentie eindelijk weer een impuls kunnen geven aan productiviteit en economische groei.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Video’s over de invloed van educatieve technologie op het onderwijs

De Stichting Toekomstbeeld der Techniek heeft verleden jaar een publicatie uitgegeven over hoe leren wordt beïnvloed door educatieve technologie. Je kunt nu ook video’s bekijken die een relatie hebben met de literatuurlijst.

De publicatie ‘Lang leve leren’ is gebaseerd op gesprekken met 66 topbestuurders en managers uit het bedrijfsleven,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

EdX zet met MicroBachelors de volgende stap op het gebied van microcredentialing

Microcredentialing is momenteel één van de belangrijkste trends op het gebied van ‘technology enhanced learning’. EdX -van oudsher aanbieder van massive open online courses- biedt al micro masterprogramma’s aan. Daar komen nu MicroBachelors bij.

Bij microcredentialing worden opleidingen opgedeeld in kleinere eenheden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een aantal tips over drie applicaties

Ik heb de afgelopen dagen enkele nieuwe applicaties ontdekt en over een vernieuwde applicatie gelezen. ik deel mijn ervaringen graag met jullie.

Om met de laatste te beginnen: Padlet is vernieuwd. Deze applicatie kun je onder meer gebruiken voor brainwriting en het inventariseren van voorkennis (lees meer).

Lees verder
Van SBO | 02-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.10

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.10 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 02-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Privacy (4): Toets je kennis van de AVG

In deze serie Moodle & Privacy wil ik een aantal onderwerpen behandelen die impact hebben voor organisaties die Moodle gebruiken als leermanagementsysteem. Maar hoe goed ben jij zelf op de hoogte van de nieuwe privacywet? Misschien is de eerste stap […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Privacy (4): Toets je kennis van de AVG verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je digitaal afgeleide lerenden meer betrekken bij het onderwijs?

Dankzij alomtegenwoordige technologie worden we de hele dag afgeleid. Dat is een probleem omdat het ten koste gaat van de productiviteit en leerprestaties. Wat kun je als docent doen om ervoor te zorgen dat digitaal afgeleide lerenden zich vooral bezig houden met onderwijsgerelateerde taken?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Uitputting door smartphone gebruik: pas op met micro-learning en app groepen

De vrijdag na de storm had ik een etentje in Utrecht met drie collega’s, ons jaarlijkse etentje, en het gesprek ging over de storm van de dag ervoor die al het treinverkeer stil legde. Ik had eigenlijk een ander etentje op donderdag wat daardoor werd afgeblazen.  Deze groep gebruikte Whatsapp om de beslissing te nemen. De […]

Het bericht Uitputting door smartphone gebruik: pas op met micro-learning en app groepen verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van TrainTool | 01-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

5 voorspellingen over communicatietraining en soft skills in 2018

Ook in 2017 werden er weer grote stappen gezet op het gebied van kunstmatige intelligentie. The internet of things, zelfrijdende vrachtwagens en meer van zulks, veranderen de toekomst van banen en benadrukken het belang van communicatieve vaardigheden. Een ‘leven lang leren’ geldt ook voor soft skills. Op basis van deze en meer observaties doe ik vijf voorspellingen voor communicatietraining in 2018.

Lees verder
Van Avetica | 01-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Privacy (3): Leergegevens zijn bijzondere persoonsgegevens?

Welke persoonsgegevens verzamelt Moodle? Hierover schreven we al eerder in oktober 2017. In deze blog zoom ik in op bijzondere persoonsgegevens in relatie tot online leren. Centrale vraag is: zijn leergegevens ook bijzondere persoonsgegevens? Met leergegevens bedoel ik toetscijfers, reflectieopdrachten, forumdiscussies, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Privacy (3): Leergegevens zijn bijzondere persoonsgegevens? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

De Sleepwet. Een ongeleid projectiel? Impressie van een discussie

Op 21 maart 2018 kiezen we niet alleen een nieuwe gemeenteraad, maar kunnen we ons in een referendum ook uitspreken over de zogenaamde Sleepwet. Veel mensen zegt dit waarschijnlijk nog niets. Vanavond was in Nijmegen een debat over dit onderwerp.

Lees verder
Van Avetica | 31-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Toegang tot cursus na voltooiing andere cursus

Kort geleden schreven we over een plugin die je een extra toegangsbeperking geeft na het voltooien van een cursus. De ontwikkelaar van de plugin (Renaat Debleu) stuurde mij een bericht dat hij nog een aanvullende plugin heeft gemaakt. Course completed […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Toegang tot cursus na voltooiing andere cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waar kun je chatbots binnen Learning & Development voor gebruiken?

Toepassingen als Apple’s Siri, Amazon Alexa en Google Asssistant zorgen ervoor dat we een steeds beter voorstellingsvermogen krijgen van wat chatbots zijn en kunnen. Binnen het onderwijs worden chatbots sporadisch gebruikt. Ook op het gebied van Learning & Development (L&D) lijkt er geen ontkomen meer aan.

Lees verder
Van Avetica | 30-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Schrijf je in voor het Avetica Live Event op 20 maart 2018!!

Avetica bestaat 15 jaar en dit vieren wij met het Avetica Live Event op 20 maart 2018 in Dordrecht. We hebben een veelzijdig programma samengesteld met keynotes door André Biesheuvel (Duthler) over de nieuwe privacywetgeving en Marcel de Leeuwe (Leerbeleving) over […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Schrijf je in voor het Avetica Live Event op 20 maart 2018!! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vier persona’s illusteren hoe jongeren sociale media gebruiken

Een jaar of tien geleden las je regelmatig over typologieën van internetgebruikers. Dikwijls waren deze beschrijvingen vooral gebaseerd op meningen. De Universiteit van Sussex heeft vandaag echter onderzoek gepubliceerd waarin vier persona’s worden beschreven die laten zien hoe jongeren sociale media gebruiken.

Lees verder
Van Patrick Koning | 29-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dé Gamification conferentie van Nederland op 9 oktober bij het Koning Willem I College

Op dinsdag 9 oktober 2018 vindt dé Gamification conferentie van Nederland plaats op het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch: […] Lees verder
Van Avetica | 29-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Privacy (2): Zorg voor dataminimalisatie

Zorg als organisatie voor dataminimalisatie! Laten we eerst beginnen met wat dataminimalisatie inhoudt: Bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevensmogen niet meer gegevens worden gebruikt dan nodig is om het doel waarvoor ze gebruikt zullen worden te bereiken. Sinds ik […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Privacy (2): Zorg voor dataminimalisatie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning & Development: prioriteiten en belemmeringen

Leidinggevenden op het gebied van L&D hebben een duidelijk beeld van de prioriteiten van L&D, voor het jaar 2018. Tegelijkertijd ervaart men een aantal belemmeringen die deze prioriteiten in de weg staan. Daarbij zullen L&D-ers ook moeten investeren in hun eigen ontwikkeling.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Argumenten voor en tegen laptops en smartphones in de klas

Ik heb diverse malen aandacht besteed aan het debat over laptops en smartphones in de klas. Moet je ze benutten of bannen omdat ze afleidend werken? Een aantal argumenten blijft dikwijls onderbelicht.

iphone 6MindShift laat de afgelopen week voor- en tegenstanders van laptops/smartphones aan het woord.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vragen stellen via Mentimeter

Sinds enkele jaren heb ik een pro account bij Mentimeter. Voor wie het niet weet: dit is een audience of student response systeem dat je kunt gebruiken ten behoeve van interactie tijdens workshops, colleges of presentaties. De afgelopen week heeft deze applicatie een nieuw type activiteit gekregen waar ik de voor- en nadelen van wil bespreken.

Lees verder
Van Avetica | 26-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

MoodleNet een nieuwe ontwikkeling

MoodleNet wordt door Martin Dougiamas omschreven als ‘een nieuw open sociaal media platform voor opleiders met een focus op professionele ontwikkkeling en open content‘. MoodleNet zal een integraal onderdeel worden van het Moodle ecosysteem. Laten we eens kijken wat het […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleNet een nieuwe ontwikkeling verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Technologische trends in hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs

Vandaag heb ik bij Verdonck, Klooster & Associates een presentatie over technologische trends verzorgd tijdens een Ronde Tafelbijeenkomst over Digitale Transformatie in het hoger en universitair onderwijs.

Ik ben sinds maart 2017 associate bij VKA.

Lees verder
Van Avetica | 25-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Privacy (1): Is jouw organisatie AVG-proof?

25 mei 2018 is een mijlpaal voor de privacy in Europa, dan wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Privacy (1): Is jouw organisatie AVG-proof? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 1 van 56Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste