Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Social bookmarking en leren

Het is lang geleden dat ik een bijdrage heb gelezen over social bookmarking en leren. Jane Bozarth heeft onlangs weer eens een artikel over dit onderwerp geschreven.Bij social bookmarking voeg je websites, blogposts, afbeeldingen en andere online artefacten toe aan een lijst met favorieten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Geef eens feedback aan lerenden via video

Dankzij technologische ontwikkelingen is het eenvoudiger geworden om video’s te maken en online te delen. Daardoor kunnen docenten nu ook via video feedback geven aan lerenden. Dat heeft namelijk voordelen ten opzichte van geschreven feedback.

Die conclusie kun je trekken op basis van het artikel How Giving Students Feedback Through Video Instead of Text Can Foster Better Understanding.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel leer je door uitsluitend naar een expert te kijken?

Niet veel. Je gaat wel jezelf overschatten. Is het kijken naar instructievideo’s dan zinloos? Dat hangt ervan af.

De vriend van mijn nichtje heeft laatst zijn nieuwe huis verbouwd, onder meer door metselen en stukadoren via YouTube-video’s af te kijken en vervolgens toe te passen.

Lees verder
Van TrainTool | 24-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is jouw organisatie klaar voor de carrière van de toekomst?

De carrière van vandaag de dag is moeilijk te vergelijken met die van een generatie eerder. In een eerdere blog over always-on learning beschreven we al hoe medewerkers steeds meer verwachten van de ontwikkelingsmogelijkheden binnen een organisatie. Daarnaast komt er meer technologie bij kijken en bovendien wisselen werknemers vaker van baan. Hierdoor beginnen carrières tegenwoordig steeds meer uit een opeenvolging van leerervaringen te bestaan. De baan zelf staat niet meer centraal, maar de ontwikkeling van het individu. Persoonlijke ontwikkeling binnen een organisatie wordt dus steeds belangrijker voor medewerkers. Hoe onderscheid je je hierin als organisatie?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Seamless learning: ervaringsgericht leren in formele en informele contexten ‘overbruggen’ door technologie #SeamlessLearning

Op 8 juni 2018  organiseert het Welten Instituut van de Open Universiteit bij het Stayokay Hotel in het centrum van Maastricht een tweetalige conferentie over ‘seamless learning’. ‘Seamless learning’ richt zich op het door middel van technologie draadloos en naadloos verbinden van (leer)ervaringen in verschillende contexten en het hierdoor ondersteunen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

One EdTech Ecosystem™ (1EdTech™) brengt modulair samengestelde leeromgeving een stap dichterbij

Digitale leeromgevingen zullen in toenemende mate bestaan uit een samenhangend geheel aan applicaties en componenten die leren faciliteren en ondersteunen. Het IMS Global Learning Consortium heeft een nieuw initiatief gelanceerd waarmee dit ideaalplaatje kan worden gerealiseerd.

Tenminste,

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 21-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe word je een goede blended trainer of coach? (en waarom zou je dit willen?)

Welke van de volgende argumenten om niet te investeren in blended trainen herken jij? Voor leren is veiligheid en intimiteit nodig en die bereik je alleen face-to-face Als ik voor de groep sta ben ik helemaal in mijn element Ik ben digibeet/ ik heb weinig met techniek (lees ook 5 redenen om niet online te […]

Het bericht Hoe word je een goede blended trainer of coach? (en waarom zou je dit willen?) verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Heeft de corporate university nog een toekomst?

Corporate universities zijn opleidingsinstituten die verbonden zijn aan een specifieke organisatie. Grote ondernemingen beschikken meestal over een corporate university en ook grote onderwijsinstellingen kennen vaak een eigen ‘academie’ die verantwoordelijk is voor de professionele ontwikkeling van de eigen medewerkers. De Chief Learning Officer biedt de voormalige president van de corporate university van Motorola,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zeven toepassingen van artificiële intelligentie binnen het onderwijs

Artificiële intelligentie rukt stilletjes aan op binnen tal van maatschappelijke sectoren. Wat zijn toepassingen die we binnen een aantal jaren in het onderwijs zullen zien?

Volgens Matthew Lynch zijn dat er zeven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Aanpassingen weblog en disclaimer als gevolg van de AGV (en wil je nog mails ontvangen?)

Tijdens de kerstvakantie heb ik mijn disclaimer en privacyverklaring aangepast, als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De afgelopen dagen heb ik weer een aantal aanpassingen gepleegd. Deze licht ik graag toe. Verder bevat deze blogpost een belangrijke mededeling voor degenen die updates van mijn blog via e-mail ontvangen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tablets in het onderwijs gebruiken: ergonomie, lichaamshouding en mate van gebruik

Als je tablets in het onderwijs wilt inzetten, moet je niet alleen nadenken over technologie en didactiek. Deze apparaten kunnen -bij verkeerd gebruik- ook leiden tot fysieke aandoeningen. Hoe kun je een tablet het beste vasthouden? Hoe lang zou je lerenden moeten laten werken met tablets?

Lees verder
Van SBO | 18-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

The Engaged Employee – a keynote by Julian Stodd

By: Marit Spek Julian Stodd points out an inspiring idea, “The way we are learning is changing”....

Het bericht The Engaged Employee – a keynote by Julian Stodd verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat digitale leeromgevingen van Netflix kunnen leren…(en wat niet)

Ik vind het absurd als organisaties roepen dat zij de “Netflix van het onderwijs” willen worden (hier en hier). In een aantal opzichten kunnen digitale leeromgevingen zich echter wel laten inspireren door Netflix. In ieder geval tot op zekere hoogte.

Lees verder
Van TrainTool | 17-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

4 tips om cameravrees te voorkomen in online training

Cameravrees is een algemeen bekend probleem, dat als zeer vervelend kan worden ervaren. Mensen die zichzelf terugzien op camera, reageren met “praat ik echt zo?” of negatiever. In online training kan dit direct na een trainingsoefening gebeuren. Een reactie als deze komt veel voor omdat je hersenen, bij het terugkijken van jezelf op video, onbewust op zoek gaan naar verbeterpunten. Tot op een zekere hoogte is dit nuttig, maar het kan ook als gevolg hebben dat men liever niet op meer op beeld verschijnt. Daarom: 4 tips voor het overwinnen van cameravrees bij trainingsdeelnemers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe relevant is een leermanagementsysteem voor moderne arbeidsorganisaties?

Het leermanagementsysteem ligt al enkele jaren om allerlei redenen onder vuur. Toch gaat op beurzen, zoals van de ATD, nog veel aandacht uit naar het LMS. Het antwoord op de vraag in de titel van deze bijdrage is dan ook afhankelijk van een aantal factoren.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 15-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: de app doet het werk?

Waar kijk jij naar om vast te stellen of mevrouw B. leidt aan beginnende dementie? Ans kan kiezen uit vier vragen. Ze kiest voor de derde. Goed. Volgende vraag. Ze zit in de trein en gebruikt een kwartiertje om haar kennis over Dementie wat op te vijzelen. Sinds een tijdje bestaan er allerlei apps en tools die […]

Het bericht Gepersonaliseerd leren: de app doet het werk? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke trends zullen de komende jaren van grote invloed zijn op technology enhanced learning?

Dian Schaffhauser signaleert negen trends op het gebied van leertechnologie. De trends zijn niet alleen technologisch van aard. De auteur legt ook andere accenten dan anderen vaak doen als het gaat om trends.

Rode draad hierin is

Delivering authentic experiences in the classroom and learning how to juggle district data

1.

Lees verder
Van TrainTool | 15-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Praten zonder pijl en boog: de kunst van geweldloze communicatie

Niet alleen Willem-Alexander doet het op Koningsdag, we doen het allemaal, de hele dag: verbinden. We verbinden ons een slag in de rondte en we zijn er trots op, getuige de vele hits op Google, in LinkedIn-profielen en in missies, visies en kernwaarden. Maar in de dagelijkse praktijk, zowel op de werkvloer als thuis, verdelen we ongemerkt vaker dan dat we verbinden. Dat komt door hoe we communiceren. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zo gemakkelijk kun je wetenschappelijke artikelen over technology enhanced learning (en andere onderwerpen) raadplegen

Al vele jaren pleiten universiteiten en hogescholen voor ‘open access’, voor vrij toegankelijke wetenschappelijke publicaties. Wetenschappelijke kennis is dikwijls helaas niet vrij toegankelijk. Dat is onder meer jammer voor docenten en onderwijsontwikkelaars die recente wetenschappelijke inzichten rond leren, onderwijs en opleiden goed kunnen gebruiken om bij te blijven op hun vakgebied.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van digitale leermiddelen?

In de meivakantie verscheen een artikel van Kennisnet over aandachtspunten bij de selectie van digitale leermiddelen. Deze bijdrage is ook relevant voor het hoger onderwijs en particuliere opleidingsinstituten.

Kennisnet definieert het begrip ‘digitaal leermiddel’ niet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een risico bij het gebruik van stemaangestuurde assistenten

Op dit moment bedienen we devices en applicaties voornamelijk nog met onze handen. In de nabije toekomst zal dat in toenemende mate via stemaansturing (‘voice-activation’) plaatsvinden. Er wordt verwacht dat in 2021 meer dan de helft van de Amerikaanse gezinnen een digitale assistent in huis heeft.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Platforms voor het faciliteren van online samenwerken en samenwerkend leren

Traditionele leermanagementsystemen zijn niet altijd heel geschikt voor het faciliteren van online samenwerken en voor online samenwerkend leren. Op het gebied van platforms voor online samenwerken en samenwerkend leren is de keuze echter reuze. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken welke activiteiten je wilt uitvoeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kenmerken volgende generatie digitale leeromgevingen

De volgende generatie digitale leeromgevingen bestaat uit ecosystemen die verschillen van het traditionele leermanagement systeem. In deze blogpost vat ik op basis van een artikel de kenmerken samen en geef ik er ook commentaar bij.

Ik heb al vaker aandacht besteed aan veranderende inzichten omtrent digitale leeromgevingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Horizon rapport komt er toch weer aan

Het befaamde en ook bekritiseerde Horizon Report verscheen, als ik me niet vergis, altijd in februari. Dit rapport beschreef jaarlijks trends op het gebied van ICT in het onderwijs. Initiator NMC is verleden jaar echter failliet gegaan. Dit betekent echter niet het einde van het Horizon Report.

Lees verder
Van Patrick Koning | 09-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artikel in mestmag.nl: “Mediawijze leerlingen in een mediarijke samenleving”

Afgelopen week publiceerde mestmag.nl een artikel over mediawijsheid: De jeugd van tegenwoordig voelt zich tegenwoordig vogelvrij met alle digitale mogelijkheden. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

PIC-RAT raamwerk om technology enhanced learning te beschrijven en te evalueren

Op het gebied van technology enhanced learning zijn er verschillende modellen en raamwerken die je kunt gebruiken om vanuit een didactische bril naar het gebruik van ICT en leren te kijken. Het PIC-RAT-raamwerk is daar een voorbeeld van.

Dit model wordt geïntroduceerd door Emily Pulham,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mag virtual reality niet te authentiek zijn?

Het antwoord op deze vraag wordt sterk beïnvloed door de toepassing van VR.

De NRC laat VR-expert Jeremy Bailenson aan het woord over virtual reality. Deze hoogleraar communicatie aan de Stanford University waarschuwt er onder meer voor dat virtual reality games niet te realistisch mogen worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat bepaalt de ‘user experience’ van opleiden en onderwijs?

Succesvolle bedrijven hebben veel aandacht voor ‘user experience’. Wat kunnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hiervan leren?

Het artikel Divine Discontent: Disruption’s Antidote vergelijkt onder meer de bedrijven Apple en Amazon met elkaar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Impressie week vakantie Toscane en Umbrië

In de meivakantie zijn we naar Florence, Perugia en Siena gegaan. Vanuit Perugia hebben we diverse plaatsen in Umbrië bezocht. In deze bijdrage geef ik een korte indruk van de plaatsen die we hebben bezocht.

We waren tot nu toe vijftien keer naar Italië geweest.

Lees verder
Van SBO | 04-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

eBook Next Learning 2018

Samen met een aantal sprekers en deelnemers kijken we terug op wederom een geslaagde editie van Next Learning!...

Het bericht eBook Next Learning 2018 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 03-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

(micro-learning) tool van de maand: Guidiance

Micro-learning is een trend binnen online leren. Micro-learning is ontstaan vanuit het idee van learning on the fly, via je mobiel. Net als je een spelletje doet op je mobiel in de trein of wachtend op de bus zou je ook snel even iets kunnen leren via je smartphone. Micro-learning bestaat vaak uit verschillende hapklare […]

Het bericht (micro-learning) tool van de maand: Guidiance verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van TrainTool | 03-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Virtuoos communiceren: training of talent?

Communicatie is een kunst, zegt men. Daar kan je echt talent voor hebben. Sommigen van ons zijn natuurlijke sprekers, die in elke presentatie het publiek om hun vinger kunnen winden. Anderen voelen zich in sociale situaties als een vis in het water en kunnen alle conflicten sussen. Dit is een mooi en romantisch beeld, maar het kan ontzettend misleidend zijn. Want net zoals alle vaardigheden, is communicatie iets dat je jezelf eigen kan maken door genoeg oefening.

Lees verder
Van SBO | 03-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Podcast – Gamification

Het bericht Podcast – Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 01-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.13

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.13 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 01-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

The learning trend of 2018 is always-on learning. But how can it be done?

Your career is probably going through a lot more change compared to your parents’ careers. The same goes for your skills. Times change, and for companies this means that real time and always-on learning is becoming the new standard. If employees are not able to continuously learn new, more general skills, wherever and whenever they want, they will walk away. Research by Deloitte suggests that it is one of the most important trends in HR this year. But how can you facilitate always-on learning in your organization?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie

Ik lees dit jaar elke maand een managementboek. Ik ben erg nieuwsgierig naar leren in een zelfsturende organisatie. Hoe wordt dit georganiseerd? Is zelfsturend ook zelfsturende leren? In april heb ik daarom het veelbesproken boek van Frederic Laloux over nieuwe manieren van organiseren (reinventing organizations) gelezen op de e-reader. Eigenlijk was ik begonnen in het […]

Het bericht Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen leertechnologie in hoger onderwijs

Binnen hoger onderwijs kun je leertechnologie onder meer gebruiken om onderwijs meer te flexibiliseren, om een krachtige leeromgeving te helpen realiseren (o.a. door actief leren te faciliteren en ICT te gebruiken voor co-creatie), en om de leeromgeving te vergroten. Wat zijn voorbeelden van toepassingen?

Lees verder
Van TrainTool | 26-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst (en ondergang?) van communicatietraining

Van open lijn tot online en van voordoen tot VR: communicatietraining is in dit decennium veel sneller veranderd dan in de tientallen jaren ervoor. Maar is het nog wel van belang als chatbots onze communicatie overnemen? We bekijken de opkomst, en eventuele ondergang, van communicatietraining.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten nastreven

Je leest vaker over organisaties die Netflix of Spotify van onderwijs en opleiden willen zijn. Er zijn echter voldoende redenen waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten willen.

Tot voor kort waren organisaties verantwoordelijk voor het ontwerpen,

Lees verder
Pagina 1 van 60Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste