Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2024

Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over sociale relaties, leren en AI

Volgens Nafez Dakkak zijn mensen sociale wezens die leren met en dankzij anderen. Hij vraagt zich af of het gebruik van de ‘AI-tutor’ niet ten koste gaat van sociale relaties. Ik denk juist dat de perceptie van sociale relaties ertoe zal bijdragen dat AI nooit zo’n grote impact zal hebben

The post Over sociale relaties, leren en AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials

Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn. Hoyland baseert zich hierbij op een recent gehouden 1EdTech-conferentie.

The post Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker

Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI. Volgens

The post Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk geen bachelordiploma, maar zogenaamde “middle-skills credentials“.

The post Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende

Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective. Caktus AI

The post AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM

De afgelopen tijd heb ik geëxperimenteerd met het analyseren van een groot aantal PDF-documenten met behulp van Projects van Claude, een GPT van ChatGPT en Google NotebookLM. In deze blogpost beschrijf ik mijn ervaringen. Wat zijn dit voor generatieve AI-toepassingen? Wat was mijn doel? Wat was mijn aanpak? Wat zijn

The post Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken

Learning analytics wordt vaak gebruikt voor het analyseren van leergedrag, en voor het verkrijgen van meer en betere informatie over de leerprocessen en leeruitkomsten. De analyses kunnen worden gebruikt om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren. Volgens Marialena Kanaki kun je echter met predictive analytics -voorspellende analyses- nog een stap

The post Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI?

Onderzoek laat zien dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Ook beschikken we (vooralsnog?) niet over technologie die docenten helpt om op een betrouwbare manier te controleren of teksten gemaakt zijn met behulp van generatieve AI.

The post Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Strategieën om cognitieve belasting te reduceren

Ons werkgeheugen heeft beperkte capaciteit voor het verwerken van informatie. Volgens Connie Malamed kun je een aantal strategieën toepassen voor het reduceren van de cognitieve belasting, waar je mogelijk niet zo snel aan denkt. Volgens Malamed moet er volgens de cognitieve belastingstheorie enige cognitieve belasting optreden tijdens het leren. Externe

The post Strategieën om cognitieve belasting te reduceren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het creëren van effectieve microlearning

Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer zeven tips voor effectieve, leerzame, microlearning modules. Zij schrijft dat microlearning flexibiliteit biedt

The post Tips voor het creëren van effectieve microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Van generatieve AI naar agentgebaseerde AI

Sinds eind november 2022 besteden we veel aandacht aan generatieve AI. Volgens SiliconAngle/The Cube komen we langzamerhand in een nieuwe fase van de AI-ontwikkeling terecht. Dat is de fase van ‘agentic AI‘ (agentgebaseerde AI). Ik verken daarbij ook beknopt de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Generatieve AI heeft

The post Van generatieve AI naar agentgebaseerde AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microcredentials en open badges: verschillen en voordelen

Een leven lang ontwikkelen is aan verandering onderhevig. Nieuwe benaderingen zijn dan gebaseerd op het erkennen van specifieke vaardigheden en ervaringen. Mede dankzij digitalisering zijn microcertificaten en open badges in opkomst die lerenden volgens Brittany Gooding alternatieve manieren bieden om hun capaciteiten zichtbaar te maken. Beide concepten verschillen volgens haar

The post Microcredentials en open badges: verschillen en voordelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Meest recente innovaties op het gebied van generatieve AI leiden waarschijnlijk tot nog meer aanpassingen van het onderwijs

Volgens Jeffrey R. Young van EdSurge leiden de meest recente veranderingen van generatieve AI-toepassingen ertoe dat docenten nog kritischer moeten kijken naar het aanpassen van opdrachten en manieren van lesgeven. Zijn bijdrage bevat m.i. twee interessante spanningsvelden. Een van de meest ingrijpende veranderingen is volgens Young OpenAI’s aankondiging dat hun

The post Meest recente innovaties op het gebied van generatieve AI leiden waarschijnlijk tot nog meer aanpassingen van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Summa’s digitale leer- en werkomgeving voor het faciliteren van meer flexibel onderwijs

Sinds 1990 werk ik binnen of voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Al die tijd is er binnen het mbo gesproken over het realiseren van meer flexibel onderwijs. Op 27 juni 2024 nam ik deel aan een webinar waarin medewerkers van het Summa College uit Eindhoven vertelden hoe zij flexibel onderwijs

The post Summa’s digitale leer- en werkomgeving voor het faciliteren van meer flexibel onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie AI in onderwijs: samen werken aan slimme technologie

Verleden week is het eerste magazine van het Nationale OnderwijsLab AI (NOLAI) over AI in onderwijs verschenen. In dit referentiekader van bijna honderd pagina’s blikt NOLAI terug op wat zij het afgelopen jaar hebben gedaan en bereikt hebben. Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) heeft als doel om de kansen die

The post Impressie AI in onderwijs: samen werken aan slimme technologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder