Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Verhoogt generatieve AI de werkdruk van docenten?

Priten Shah schrijft in I Was an AI Optimist. Now I’m Worried It’s Making Teacher Burnout Worse dat hij bij de lancering van ChatGPT verwachtte dat generatieve AI de potentie heeft om de werkdruk van docenten te verminderen. Inmiddels heeft hij zijn verwachtingen getemperd. Is dat terecht?

Werkdruk docenten
DALL·E: A painting in the style of Andy Warhol about increased workload of a teacher

Hij schrijft in ieder geval dat deze belofte nog niet is waargemaakt. Sterker nog, het bijbenen van de snelle ontwikkelingen op AI-gebied lijkt eerder een extra belasting te vormen voor toch al overbelaste docenten.

Volgens Shah moet aan enkele voorwaarden worden voldaan om ervoor te zorgen dat generatieve AI daadwerkelijk de werkdruk van docenten kan verlagen:

  1. Er is behoefte aan betaalbare en toegankelijke professionalisering voor docenten. Het begrijpen en verantwoord gebruiken van AI-technologie vereist nieuwe vaardigheden en kennis, die niet van de ene op de andere dag zijn aan te leren. Maak hiervoor tijd en middelen vrij te maken.
  2. AI en vooral ook generatieve AI leidt ook tot herziening van onderwijs zoals toetsmethoden. Het ‘AI-bestendig’ maken van opdrachten is volgens Shah een tijdrovende en frustrerende klus, zeker omdat de mogelijkheden van AI zich in rap tempo blijven uitbreiden. Docenten hebben meer ondersteuning nodig om alternatieve werkvormen te ontwikkelen die beter aansluiten bij de huidige realiteit.

Shah stelt dat als we erin slagen om deze uitdagingen het hoofd te bieden, AI op termijn de belofte van werkdrukverlichting kan waarmaken. Docenten krijgen dan de ruimte om zich te richten op waar ze goed in zijn: het inspireren, begeleiden en stimuleren van leerlingen. Maar als we nu niet doorpakken, dan dreigt de technologie volgens hem juist bij te dragen aan de al hoge werkdruk.

Mijn opmerkingen

Ik geloof nog steeds dat generatieve AI bij kan dragen aan het verlagen van werkdruk. Ik ervaar zelf dat ik schrijfwerk, zoals het schrijven van blogposts of notities, in kortere tijd afrond (ik schat zo’n 30%). Het maken van een afbeelding via DALL-E/ChatGPT kost mij minder tijd dan het zoeken van een passende rechtenvrije foto. Maak ik nu minder lange dagen? Niet echt. Maar ik heb wel het idee dat ik meer in dezelfde tijd doe. Dat is mijn eigen keuze.

Ik merk inderdaad ook dat toepassingen als ChatGPT ook kunnen leiden tot meer werk. Niet alleen omdat je moet investeren in het bijhouden van ontwikkelingen, in experimenteren met (nieuwe) toepassingen, in professionalisering of het moeten aanpassen van het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook doordat deze toepassingen vaak veel meer tekst produceren dan nodig. Als je dan lange door generatieve AI gegenereerde bijdragen moet lezen, dan kost dat meer tijd. Daar zullen we nog een weg in moeten vinden. Bij voorkeur beter dan we met e-mail of WhatsApp hebben gedaan. Het delen van informatie gaat veel sneller en gemakkelijker. We zijn echter ook berichten met elkaar gaan delen, die we voor die tijd niet met elkaar deelden.

Het gaat er dus om dat we veel slimmer om moeten gaan met deze technologieën. Professionalisering is inderdaad van belang, en zou wat mij betreft ook gericht moeten zijn op het kunnen hanteren van massa’s informatie.

Als het gaat om het bijhouden van ontwikkelingen, kun je als docententeam bijvoorbeeld ook afspraken met elkaar maken wie welke deelthema’s rond AI bijhoudt (bijvoorbeeld toetsen en beoordelen, wetgeving of ethische aspecten). Via een online omgeving kunnen teamleden dan tweewekelijks de belangrijkste updates met elkaar gaan delen. Plan ook regelmatig korte sessies waarin docenten highlights uitwisselen. Houd het concreet en praktisch: wat betekent dit voor ons onderwijs?

Het gebruik van een RSS-feedreader helpt bovendien ook om nieuws snel te scannen. Ik ben geabonneerd op honderden RSS-feeds van websites en weblogs, en ben daardoor in staat snel relevante berichten te filteren. Een alternatief is het volgen van een selectieve groep experts (zoals Ethan Molick en Donald Clark) of jezelf abonneren op enkele nieuwsbrieven (bijvoorbeeld Fast Moving Targets of The Rundown AI). Kies een duidelijke focus aan media. Podcasts zijn bijvoorbeeld prima voor achtergronden, maar niet echt geschikt voor het snel cureren van nieuws.

Verder moet je er voor waken om niet al te hijgerig achter het laatste nieuws aan te rennen. Besef dat niemand alles kan bijhouden in dit snel veranderende domein. Focus op hoofdlijnen, durf keuzes te maken en blijf vooral praktisch en nuchter. Belangrijke zaken komen vaker langs en worden na verloop van tijd manifest. En realiseer je dat een aankondiging van een nieuwe functionaliteit wat anders is dan de beschikbaarheid van een nieuwe functionaliteit. Plaats dus geen berichten in app-groepen als je niet onmiddellijk over een aangekondigde functionaliteit beschikt. Goed lezen helpt daarbij ook.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

The post Verhoogt generatieve AI de werkdruk van docenten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: